Helmikuun teema: Brändininjan potkulla tehoa brändäämiseen

Helmikuun teema-postauksessa otetaan rohkeasti hyppy brändäyksen maailmaan. Kuka siitä parhaiten voisikaan kertoa, kuin energinen Brändininjan perustaja ja brändivalmentaja Mel Schmidt. Ota mukava asento ja nauti tästä lukukokemuksesta. Artikkelin lopussa on myös blogin lukijoille tarjolla pieni yllätys. 

Mikä on Brändininja?

Brändininja on jokaiselle yrittäjälle, johtajalle, markkinoinnin parissa töitä tekevälle vastuuhenkilölle sekä viestintävastaavalle avoin verkkoyhteisö ja matalan kynnyksen koulutuskonsepti. Brändininja auttaa yrityksiä ja ihmisiä niiden takana rakentamaan tuottavan brändin verkossa sekä luomaan tehokkaampaa, menestyksekästä sisältömarkkinointia.

Mitä Brändininja tekee?

Koulutamme: Brändininja tarjoaa tiukkaa asiaa, mutta selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa olevia koulutuskokonaisuuksia brändäykseen sekä sisältömarkkinointiin liittyen. Verkkokoulutusportaalissa asiakkaamme voi hankkia itseään kiinnostavaa ja omalle bisnekselle hyödyllisiä taitoja juuri silloin kun hänelle sopii. Vastaamme koulutustarjonnallamme ajankohtaisiin, nopeasti muuttuviin markkinoinnin ja brändäyksen tarpeisiin. Jokainen koulutuskokonaisuus syntyy tarpeesta ja keskusteluista joita yhteisömme kanssa käymme. Tarjoamme selkeää konkretiaa, step-by-step-valmennuksia järkihintaan.

Inspiroimme:

Autamme Brändininjalaisia tehostamaan viestintää, rohkaisemme heitä kokeilemaan, puskemaan omia rajoja ja astumaan mukavuusalueensa ulkopuolelle.

Yhdistämme: Olemme yrittäjävetoinen ja yrittäjiä palveleva asiantuntijayritys. Tämä tarkoittaa, että tarvittaessa yhdistämme ihmisiä ja organisaatioita keskenään, tarjoamme mahdollisuuksia löytää uusia kumppanuuksia ja oppia toinen toisiltamme. Ymmärrämme myös, että jokainen yrittäjä ja markkinoinnin tekijä on ihminen. Tämän vuoksi löydät Mel Schmidt ja Brändininja-kanavista myös hyvinvointiin, ilmiöihin ja arkeen liittyviä sisältöjä, jotka motivoivat, kannustavat ja viihdyttävät.

Palvelut:

– Verkkokurssit (Henkilöbrändin kivijalka + 5 päivän sisällöntuotantotreeni)

– Yksilövalmennus (Superflow Sparraus) ja mentorointi

– Luennot ja koulutukset

Mistä nimi juontaa juurensa?

Kun tehdään oikeita asioita, oikeassa järjestyksessä ja oikeaan aikaan on brändimarkkinoinnin tekeminen tuloksellista, ketterää ja hauskaa samaan aikaan. Nimi Brändininja kuvaa innovatiivista, rohkeaa ja aikaansaavaa tekijää, joka ei mahdu muottiin, on valmis kasvamaan ja ottamaan pelottaviakin askelia kohti unelmiaan.

Mel Schmidt – Brändininja

Miksi sisällöntuotto ja brändääminen ovat intohimosi? Mikä on parasta työssäsi?

Olen tehnyt töitä markkinoinnin parissa koko yli kymmenvuotisen työurani ajan ja saanut olla mukana kasvattamassa pienyrittäjien liiketoimintaa ideasta usean henkilön bisnekseksi. Olen myös nähnyt, kuinka suuret kansainväliset brändit toteuttavat viestintäänsä ja tehnyt töitä useissa markkinointitiimeissä. Vuosien kokemus on opettanut, ettei yksikään markkinoinnin toimenpide tai jäätävän kokoinen mainosbudjetti ole tae onnistuneelle kampanjalle tai lanseeraukselle. Oli kyseessä sitten yhden ihmisen pienyritys tai valtava korporaatio, menestyksekäs markkinointiviestintä kulminoituu siihen, millä pohjalla brändin perusta seisoo.

Brändäyksessä pääsee sukeltamaan todella syvälle bisneksen ytimeen ja etsimään vastauksia kysymyksiin, joita ei ehkä heti tulisi ajatelleeksi. Erityisen mielenkiintoisena pidän sitä, ettei brändäys ole vain yksi yksittäinen toimenpide tai elementti, vaan usean asian summa. Emme myöskään voi vain päättää, että “tsädää, tämä on brändini ja tältä se näyttää”. Kyse on siitä, että toimenpiteillämme ja viestinnällämme pyrimme vaikuttamaan maineeseen, joka meillä on.

Sen lisäksi, että saan auttaa muita kasvamaan, joudun ja saan myös itse kasvaa. Tämä on ehdottomasti parasta työssäni. Ei ole viikkoa, jolloin en opiskelisi uutta, syventäisi omia taitojani tai pyrkisi kehittymään monella eri tasolla. Rakastan sitä, että saan olla luova ja tulokset omasta tekemisestä ovat joskus nopeastikin havaittavissa.

Yleisimmät kompastuskivet somessa brändäämisessä? Mitä kannattaisi välttää?

1. Fokus tekemisestä puuttuu

Varsinkin me yrittäjät olemme intohimoista porukkaa ja olemme kiinnostuneita monesta eri asiasta. Tämä herkästi johtaa siihen, että haluamme somessa tuoda esille liian monta asiaa samaan aikaan. Tämä taas puolestaan johtaa siihen, ettei katsoja nopeasti enää tiedä, mistä brändissämme on oikeastaan kyse ja miksi meitä tulisi seurata. Nyrkkisääntö onkin: tule ensin tunnetuksi yhdestä asiasta, sitten voit laajentaa ja tehdä uusia aluevaltauksia.

2. Ihanneasiakasta ja hänen todellisia tarpeitaan ei löydetä

Monesti kuulee puhuttavan siitä, kuinka tärkeää kohderyhmän tunnistaminen on. Tämä on ihan totta, mutta usein kohderyhmän määrittely jää laihaksi tai kerättyä tietoa ei osata hyödyntää tehokkaasti. Demografisten (kuten ikä, sukupuoli, tulotaso yms) ja psykografisten (kuten arvot, asenteet ja elämäntapa) ominaisuuksien lisäksi olisi hyödyllistä ymmärtää ihanneasiakkaan todellinen kipupiste sekä ns. nautintopiste. 

Kipupisteen mahdollisimman tarkka kuvailu auttaa meitä ymmärtämään, minkälaiset ongelmat ja haasteet pitävät asiakastamme öisin hereillä ja mihin hän etsii vastausta Googlesta. Nautintopisteillä taas tarkoitan tilannetta johon asiakkaamme haluaa päästä tai asiaa, jonka asiaa jonka hän haluaa saavuttaa. Kun ymmärrämme nämä asiat, on brändiviestinnän tekeminen helppoa, sillä silloin tiedämme tarkasti, minkälaista kieltä meidän tulisi tekemisessämme hyödyntää.

3. Pelko

Pahinta on, kun ei uskalleta olla juuri sellaisia kuin olemme. Somen nurjalta puolelta löytyy itsensä, ulkonäkönsä tai tilanteensa vertailua muihin, itsensä vähättelyä, peittelyä ja aitojen tunteiden sekä intohimojen naamiointia joksikin aivan muuksi. Hylätyksi-, tuomituksi- ja kiusaamiseksi tulemisen pelko on osa ihmisyyttä, joka herkästi alkaa ohjailemaan käyttäytymistämme, tekemistämme ja puhettamme. On luonnollista haluta kuulua joukkoon, mutta samaan aikaan niin rajoittavaa filtteröidä itseään. Brändäyksen ytimessä on omien persoonan piirteiden, vahvuuksien ja sellaisten asioiden, jotka tekevät meistä meidät tunnistaminen sekä vahvistaminen. Jos haluaa erottua joukosta, jäädä mieleen ja samaan aikaan pitää hauskaa sekä tuntea vapautta, on parasta vain olla oma itsensä. Fakta on, että sinua on vain yksi, ja juuri se on supervoimasi.

Millaista yrittäjän arki on?

Minulle yrittäjyys on alusta asti toiminut alustana ja mahdollisuutena toteuttaa intohimojani, kasvaa ja olla luova. Olen aina ollut sellainen tekijätyyppi, joka tarttuu toimeen, vaikkei taetta onnistumisesta tai edes tietoa ”miten” olisi. Arkeeni olen tiimini kanssa onnistunut luomaan tärkeitä rutiineja, joihin kuuluu esimerkiksi maanantain tuotantopalaverit, tiistain taloushallinto ja laskutus sekä sunnuntaiset sisällöntuotantopäivät. Näiden pysyvien aikataulujen puitteissa tapahtuu kaikki muu työhön liittyvä tekeminen.

Haluan myös nostaa esiin työajan ulkopuolisen ajan, johon pyrin panostamaan vähintään yhtä paljon kuin työhöni. Yrittäjyys on minulle mahdollistaja. Siksi pidän myös huolta riittävästä liikunnasta, päivittäisestä itsensäkehittämisestä sekä opiskelusta, vähintään 8 tunnin yöunista sekä just for fun -aktiviteeteista. On asioita, joista en tingi, näihin juttuihin lukeutuu mm. yksi ylimääräinen vapaapäivä kuukaudessa sekä somettomat päivät.

Mitä Schmidt Communications Oy tekee?

Schmidt Communications Oy on maaliskuussa 6 vuotta täyttävä luova, digiä puhuva markkinointi- ja bränditoimisto. Autamme asiakkaitamme tulemaan näkyväksi verkossa brändäyksen avulla, rakennamme sivustoja ja verkkokauppoja pilke silmäkulmassa, tarjoamme freesiä näkemystä ja luotettavaa osaamista tuottaen kokonaisuuksia jotka puhuttelevat. 

Olemme kunnianhimoinen digitaalisen viestinnän ja -markkinoinnin osaajatiimi, joka yhdistää viimeisteltyä visuaalista suunnittelua toimiviin verkkoviestinnän ratkaisuihin. Asiakkaamme ovat rohkeita toteuttajia, visionäärejä, jotka eivät tyydy keskinkertaisuuteen. He ovat valmiita ottamaan riskejä, kasvamaan ja pitämään samalla hauskaa nauttien matkasta.

Instagramissa jaat huikeita vinkkejä sisällöntuottoon. Jos sinulle tulee sellainen ei-niin-luova-päivä, miten reagoit? Mikä on toimiva “lääke”?

Voi kiitos, ihana kuulla! Ei-niin-luovia-päiviä on paljon ja uskon että jokainen sisällöntuottaja pystyy samaistumaan tähän. On myös fakta, että bisneksessä voi tapahtua ihan mitä vain, elämässä tulee kiireitä ja tilanteet muuttuvat niin nopeasti, ettei aina vain yksinkertaisesti ehdi tekemään kaikkea. Tällöin on tärkeää priorisoida ne asiat, joilla eniten merkitystä isossa kuvassa. Toimivan lääkkeen reseptinä itselleni toimii seuraava:

1. Tiedän mitkä ovat sisältöpilarini ja mistä isoista otsikoista haluan puhua

2. Kerään inspiraatiota, ajatuksia, sisältöjen otsikoita ja kuvia lähes jatkuvalla syötöllä ns. idealistaani

3. Esituotan ja tuotan sisällöt aiheiden ja kuvien osalta pitkälti valmiiksi. Pidän siis kokonaisia päiviä (n. 2 kuukaudessa), jolloin keskityn nimenomaan sisällöntuotantoon ja materiaalien kokoamiseen etukäteen. Jos kyseessä on blogipostaus tai esimerkiksi kolumni, saatan kirjoittaa sisällön 2–3 kerran aikana niin, että materiaali on n. 2 viikkoa etukäteen valmis. Tämä ei tietenkään aina toteudu tai ole mahdollista, mutta olen huomannut, että isompi urakka on helpompi pureskella osissa. Somesisältöjen kohdalla tuotan visuaaliset materiaalit ja isot otsikot ennakkoon, mutta itse sisältötekstit kirjoitan hetkessä.

4. Jos ajatus ei kulje ja mieli on muutenkin maassa, lähden lenkille tai pidän liikuntabreikin. Liike on paras lääke silloin kun tuntuu ettei ole mitään annettavaa.

5. Aina ei jaksa, ehdi tai huvita. Se on ok. Jos pidät viikon tai parin sometauon on tämä todellakin ok. Huomenna voi olla parempi päivä kuin tänään ja siksi on myös oltava armollinen itselleen. Elämää, bisnestä ja myyntiä on myös ilman somea.

BRÄNDININJAN TARJOUS:

Koodilla Jasmina, saat 5 päivän sisällöntuotantotreenin hintaan 13 € (huippuetu voimassa 31.3.2021 saakka)

Psst… oletko muuten vielä tutustunut Brändininjan verkkosivuihin ja some-kanaviin?

5 päivän sisällöntuotantotreeni

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s