Vieraskynä: Jonatan Leivo

Vuorovaikutus: tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme

Usein monille tulee vääristynyt kuva verkostoitumisesta:  se tapahtuu luoden joku tietty ”henkilöbrändi” itsestään ja etsien itselleen sopivia ihmisiä lähelleen, joista voisi sitten lähiaikoina hyötyä. Aidosti se menee kuitenkin hyvin eri tavalla, koska parhain brändi, mitä voit itsestäsi tehdä, on olla juurikin se oma itsesi. Silloin et ajaudu henkisesti väsyksiin, koska joutuisit vetämään jotain roolia yötä päivää.

Toinen iso asia taas on, että sinun ei kuulu etsiä vain niitä itseäsi hyödyttäviä ihmisiä tai miettiä, miten hyötyä niistä verkoista tässä ja nyt. Oikeastaan koko verkostoituminen on jopa hieman nuiva sana sille, mistä oikeasti pitäisi olla kyse. Sinun ei kuulu nimittäin luoda jotain käyntikorttiluetteloa, joka näyttää ja kuulostaa kivalta. Tällaiset ihmiset eivät lopulta edes tunne sinua, etkä sinäkään pidemmän päälle heitä. Sen takia pitäisi enemmän keskittyä vuorovaikuttamiseen. Eli läsnäolemiseen ja tutustumalla aidosti muihin ihmisiin. Olemalla kiinnostunut muista, saat heidän olemaan kiinnostunut itsestäsi. Ja se on juurikin niin idioottihelppoa kuin miltä se kuulostaakin.

Annan esimerkin. Tein töitä viisi ja puoli vuotta ruokakaupassa, lähinnä kassalla. Ei mikään järin merkittävä merkkipaalu uran aikana monenkaan mielestä, kun sen jälkeen on ollut erilaisia titteleitä, kuten lisenssipäällikkö tai brändinkehittäjä. Ja näin minulle useasti sanottiinkin. ”Eikös olisi aika tehdä jo jotain muuta?” ”Tosissako olet vain ruokakaupan kassa?” Mutta aidosti koen sen olleen yksi merkittävimpiä ja eniten minua eteenpäin vieneitä töitä. Miksi? Koska tein sen kunnolla ja minulla oli mahdollisuus tutustua joka päivä vain entistä paremmin mitä uskomattomampiin ja hienompiin ihmisiin: Sain olla kuuntelemassa ystävänä erään miehen 60-vuotis hääpäiväyllätyssuunnitelmia, sain olla lähin henkilö eräälle vakavasti kehitysvammaiselle miehelle, sain nähdä perheiden lasten kasvun ja kehityksen, pääsin osaksi yhden naisen polttareita sekä ties mitä muuta.

Ja en minäkään vielä tuolloin olisi tiennyt, että se toisi minulle mitään muuta kuin hyvää mieltä ja upeita ystävyyssuhteita useamman tuhannen ihmisen kanssa. Kunnes sitten sitä alkoi tapahtua pikku hiljaa: sain  työtarjouksen ensimmäisen puolen vuoden jälkeen. Tuolloin, vielä ilman koulutusta kyseiseen tehtävään, minua pyydettiin nuoren yrityksen markkinointipäälliköksi. Kieltäydyin kohteliaasti. Mutta se ei jäänyt siihen.

Yksi ehkä mahtavimmista hetkistä oli, kun olin muutaman kuukauden aikana saanut tavata upean yhdysvaltalaispariskunnan, jotka olivat suurlähetystössä ja opastanut heille kohteita. Yhtenä päivänä, täysin puskista, tämän parin mies kertoi, että heillä olisi muuten avoin työpaikka, ja jos hakisin sinne, hän vetäisi minut työhaastatteluvaiheessa suoraan eteenpäin.

Ja kyllä, tämä kaikki tapahtui ainoastaan, koska olin 1) oma itseni, 2) erottuvalla tavalla positiivinen ihan niinkin arkisessa paikassa kuin ruokakauppa sekä 3) ollut kiinnostunut hänestä muutenkin kuin työnsä ja tittelinsä puolesta. Vuorovaikuttamisen merkitystä ei voi siis olla korostamatta liikaa. Sitä tekemällä yritys, brändi tai kuuluisuuden henkilö voi luoda itselleen fani- tai seuraajakuntaa.

Eli osoittamalla kiinnostusta heitä seuraaville, niin heitä myös seurataan. Mutta sama pätee ihmisissä. Älä yritä olla joku toinen, älä myy mitään, älä verkostoidu pelkästään isomman verkostoluvun toivossa. Vaan osoita sen sijaan kiinnostusta, luo ihmis- ja ystävyyssuhteita sekä levitä ympärille sitä hyvää itsestäsi. Mutta entä jos onkin introvertistä henkilöstä kyse? Tämä on yksi tyypillisimpiä kipukohtia monelle. Tai korjaan: luuloja kipukohdasta. Ei sinun tarvitse esittää mitään tai ketään. Ei ekstroverttiä tai kaikkien kaveria. En minäkään kaikkien kaveri ole. Otan lähelleni ainoastaan hyvää fiilistä tuovia ja ylläpitäviä ihmisiä. Ei Aku Ankkakaan brändinä lähentele sota- ja väkivaltapelejä. On siis tärkeää olla juurikin se oma itsensä. Mutta tietenkään ei muita tarvitse pistää alaskaan tai mollata, vaan puhtaasti vain tehdä itselleen selväksi, että tällainen minä olen ja elää sen mukaisesti ilman sen suurempia kailotuksia. Kyllä muut ihmiset sen ajan kanssa huomaavat, millaiseen piiriin kuulut.

photo-1511632765486-a01980e01a18

Sitten, mitä taas tulee siihen hieman enemmän omaa tilaa rakastamiseen, niin eihän siinäkään mitään ongelmaa ole – päinvastoin. Se luo oman pohjansa paljon jopa vahvemmille suhteille, koska ei omista niitä miljoonaa ihmistä ympärillään, vaan juurikin sen oman sitäkin vahvemman piirin. Ja samalla kun annat heille aikaasi ja kiinnostustasi, niin joku heistä haluaa varmasti auttaa myös sinua eteenpäin vastavuoroisesti. Eikä sinun itse tarvitse tuntea kaikkia tai olla ekstrovertti. Ainoastaan se hyvä ja kuunteleva ystävä, jollaista on ihana suositella eteenpäin.

Ja näin ollen tuo yksi sinun lähipiirini ihmisistä saattaakin jo omata sen hieman laajemman tuttavapiirin haluten tutustuttaa sinut sieltä sinua hyödyttävälle ihmiselle. Minäkin olen tätä nimittäin tehnyt ja joka kerta reaktio on sama: ”miten sä voit olla noin kiltti?” tai ”miks sä haluat tehdä mulle näin mukavasti?” Mutta he unohtavat, että teen sen enemmän kuin ilolla sekä täydestä sydämestä. He ovat nimittäin ansainneet sen kaiken jo omalla toiminnallaan, minä vain annan pienen puskennan eteenpäin. Ja näin ollen koen jopa olevani yhä se, kumman pitäisi olla kiitollisuudenvelassa.

Entä missä kaikkialla pitäisi tätä vuorovaikutusta tapahtua? Missä näitä ihmisiä tapaa tai miten niistä sitten luodaan ”kontakteja”? Ihan ensimmäiseksi sanon, että ei, sinun ei tarvitse ryhtyä ruokakaupan kassaksi tätä varten. Mutta oli se työ sitten mitä tahansa: toimitusjohtajan pesti tai siivooja, niin tee se hyvin sekä ole ystävällinen kaikille. Moikkaa kaikkia (myös siivoojia), hymyile katseiden kohdatessa, pysähdy pitämään ovea auki tuntemattomassakin paikassa. Jokaisesta noista syntyy aina sellainen kumpaakin vahvistava pieni energinen sähköisku. Ja jokainen näistä on myös vuorovaikutusta. Pientä sellaista, mutta onpa kuitenkin. Ja kun tämä malli vähitellen tulee jokapäiväisen elämän takia osaksi sinua, huomaat yhä enemmän ajautuvasi myös vuorovaikuttamaan isommissakin tilanteissa.

Eikä se ole väärin, että se tulee rutiinin takia, vaan päinvastoin. Niin siitä tulee luontevaa sekä puhdasta ja aitoa, ei väkisin väännettyä. Entä miten näistä tehdään niitä ”kontakteja”? No, se taas vähän riippuu itsestäsi. Voi olla, että osa on kiva pitää ihan vain satunnaisina kohtaamisina. Itse esimerkiksi arvostan suuresti yksityisyyttä, minkä takia en omista paljoakaan Facebook-kavereita. Mutta ei se estä ystävyyden syntymistä. Eivätkä kaikki ihmiset ole esimerkiksi Linkedinissä, Twitterissä tai Instagramissakaan. Lisäksi osa ehkä jääkin ihan vain puhtaasti kohtaamisiksi kadulla, mutta kuka tietää, saatat vielä joku päivä törmätä tähän henkilöön uudestaan ja löytääkin juttua tai tupsahtaa tilanteeseen, jossa hän onkin uusi esimiehesi. Miten kiva onkaan tuolloin aloittaa valmiiksi hieman positiivisemmalta pohjalta. Puhumattakaan kontrastierosta, missä olisit juuri pari viikkoa sitten näytellyt tällaiselle henkilölle keskisormea liikenteessä, kun mielestäsi hän hyppi liikaa silmille.

Mutta se hyöty tuleekin siinä, että kun nämä suhteet säilyvät tällä tavoin avoimen vilpittöminä, niin joku päivä, kun sinua kiinnostava juttu saapuu heidän korviinsa, niin he tulevat muistamaan sinut. He tulevat kertomaan sen sinulle ensi kerralla kohdatessanne. Ja sama toisinpäin.

Jos vuorovaikuttaminen ja aidot keskustelut kiinnostavat, minuun saa olla yhteydessä esimerkiksi LinkedInin kautta. Muistetaan hymyillä, hyväksytään toisemme omanlaisinaan ja pidetään kohtaamiset aitoina.  – Jonatan Leivo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s