Vieraskynä: Janne Ikola (Creatic Oy)

Sosiaalisen median strategian luonti henkilöbrändäykseen

Henkilöbrändin rakentaminen ja toteutus tapahtuu tänä päivänä pitkälti sosiaalisessa mediassa ja internetin erilaisissa sosiaalisissa ryhmissä. Toki henkilöbrändiä rakentaa myös kaikki verkon ulkopuolella tapahtuvat kohtaamiset, ja niissä henkilöbrändi loppujen lopuksi lunastetaan, mutta oman henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisen median kanavien avulla kannattaa määrittää selkeä suunnitelma.

Strategia tarkoittaa pitkälti valintoja ja niihin liittyy selkeät ei-päätökset. Kun lähdet suunnittelemaan omaa strategiaasi sosiaalisen median kanavien hyödyntämiseen, on tärkeää tehdä valintoja mihin keskityt ja millä tavalla aiot valittua kanavaa hyödyntää. Alla esittelen yhden tälläisen mallin, jota voit hyödyntää oman henkilöbrändin sosiaalisen median strategian suunnittelussa. En käsittele tässä postauksessa varsinaisesti miten henkilöbrändi määritellään.

1.    Määritä omat tavoitteesi henkilöbrändäykselle

Aivan aluksi sinun on syytä asettaa itsellesi selkeä tavoite. Mitä tavoittelet henkilöbrändäyksellä ja mikä on sosiaalisen median rooli sen saavuttamisessa? Haluatko saada uuden työpaikan, vahvistaa asemaasi oman alasi asiantuntijana, tehdä myyntiä, vai kenties auttaa etenemistä urallasi? Selkeä tavoite ohjaa kaikkia sosiaalisen median valintojasi ja sisältöjä.

2. Määritä kohdeasiakas, jota tavoittelet

Pyri mallintamaan ja ymmärtämään kuka on kohdeasiakkaasi. Tässä auttaa erilaiset asiakaspersoonatyökalut, joita löytyy verkosta valmiina. On tärkeää, ettet pohdi kohdeasiakasta demografisen profiilin kannalta (ikä, sukupuoli, ammatti, jne), vaan pyri määrittämään millaisten ongelmien tai haasteiden parissa tämä henkilö painii. Henkilöbrändisi pitäisi pystyä vastaamaan näihin haasteisiin omalla ydinviestillään ja mielikuvallaan. Mieti myös missä kanavissa tämä asiakas kuluttaa sisältöjä ja milloin.

3. Erottaudu

Kannattaa muistaa, että erottautuminen sosiaalisessa mediassa on äärimmäisen tärkeää. Sisältöjä ja erilaisia kanavia on niin valtavasti, että sinun täytyy pystyä olemaan aidosti arvokas ja erottuva asiakkaan silmissä. Tässä auttaa usein persoonallisuus ja erittäin tarkka kohdemarkkinan (niche) valinta.

4. Valitse kanavat ja rakenna profiili

Kun tiedät ketä yrität henkilöbrändilläsi puhutella, täytyy sinun tehdä valinta missä kanavissa aiot tämän tehdä. On parempi, että käytät yhtä sosiaalisen median kanavaa tehokkaasti, kuin montaa keskikertaisesti. Jos levität rajalliset resurssisi liian laajalle, et saa tuloksia. Voit myös myöhemmin laajentaa muihin kanaviin. Voit esimerkiksi aloittaa Instagramissa ja tuoda sen rinnalle myöhemmin oman Youtube-kanavan, tai toisin päin.

Tee itsellesi profiili, joka tukee tavoitettasi. Varmista, että kuvasi ovat laadukkaita ja profiili edustaa persoonallisuuttasi. Mieti myös, mitä haluat kävijän tekevän profiilikäynnin jälkeen ja pyydä käyttäjää tekemään se. Ole rohkeasti erottautuva ja erilainen. Hyödynnä kyseisen sosiaalisen median profiilin kaikki käytettävissä olevat kentät. Tee tekstistä visuaalisesti helppolukuista. Hyödynnä listoja ja emojeja (hillitysti).

photo-1486312338219-ce68d2c6f44d

 

5. Määritä miten toimit valitussa kanavassa

Päätä millaista arvoa aiot kohdeasiakkaallesi valitussa kanavassa tuottaa. Onko se vinkkejä ja tukea hänen arkeensa, oman asiantuntijuutesi esiintuontia, viihdyttämistä, inspirointia, ym. Rakenna itsellesi tärkeimmät teemat joiden sisällä tuotat sisältöjä. Varmista myös monipuolisuus ja tuo rohkeasti omaa persoonaasi esiin.

Eräs malli oman sosiaalisen median sisältöjen määrittämiseen on kuvattu alla:

  • Mitä: mieti yllä olevan mukaisesti mitä teet? Autatko, inspiroitko, viihdytätkö?
  • Kenelle: määritä tarkka kohdeyleisösi. Esimerkiksi “nuoret työelämään siirtyvät kaupunkilaiset”
  • Miksi: mikä on se haaste, jossa heitä autat? Töiden löytämisessä, verkostoitumisessa, harrastuksissa, jne?
  • Miten: miten aiot ylläoelvan toteuttaa? Video-oppailla, instagram-vinkeillä, videokursseilla, jne?

Rakenna edellisten kohtien perusteella oma brändilupauksesi: “Autan työelämään siirtyviä nuoria löytämään itselleen työpaikan tuottamalla säännölisesti videovinkkejä ja valmiita työhaun työkaluja”.

6. Mieti sisältötyypit ja testaa aktiivisesti

Mieti millaisten sisältöjen tuottaminen olisi sinulle luonnollisinta. Huomio myös kohdeasiakkaasi käyttämät kanavat ja sisältötyypit. Määritä itsellesi millaisia sisältöjä aiot tuottaa. Vahvasti videopainotteiset sisällöt kannattaa ensisijaisesti jakaa Youtubessa, kuvapohjaiset Instagramissa ja Pinterestissä, tekstipohjaiset ryhmissä, Twitterissä, LinkedIn:ssä ja Facebookissa.

Kannataa myös muistaa, että kukaan ei pysty kertomaan sinulle etukäteen mikä toimii ja mikä ei. Tämän takia on tärkeää, että sinulle on selvää:

  1. Mitä tavoittelet
  2. Millaisia tuloksia saat suhteessa tavoitteisiisi

Kokeile erilaisia postaustyyyppejä, sisältöjä, aiheita ja aikatauluja. Mittaa millä saat parhaiten engagementtiä (tykkäykset, jaot), kommentteja tai näyttöjä.

7. Rakenna sisältökalenteri

Rakenna edellisten kohtien pohjalta sisältökalenteri, jossa on mukana: erilaiset sisältöteemat, postaustyypit, aikataulut, kanavat ja mittarit. Voit toteuttaa tämän vaikka Excelissä tai Google Sheetin avulla. Ei kannata yrittää tehdä aluksi liian monimutkaista kalenteria. Alkuun voi hyvin riittää pelkästään tavalliseen kalenteriin sijoitetut postausajat ja niiden aiheet.

Tärkeintä on, että saat itsellesi omaan arkeesi sopivan rutiinin aikaiseksi. Vasta kun sinulla on toimiva rutiini, joka tuottaa tuloksia, kannattaa sinun lähteä laajentamaan sitä.

photo-1513127793999-24739949bdba

8. Ole läsnä ja osallistu keskusteluun

Muista, että sosiaalinen media on ennen kaikkea sosiaalinen. Älä suhtaudu siihen vain kanavana, johon tuuttaat omaa sisältöäsi. Osallistu synnyttämääsi keskusteluun ja ota kantaa muiden tuottamiin sisältöihin. Ole johdonmukainen ja säännöllinen. Ole aktiivisesti näkyvillä, pyri tuomaan aina lisäarvoa muille käyttäjille ja ennen kaikkea ole aito itsesi.

Kaipaatko lisätukea?

Mikäli kaipaat sosiaalisen median suunnittelussa tai henkilöbrändin rakentamisessa apua, voit olla koska tahansa yhteydessä artikkelin kirjoittajaan:

Janne Ikola

Toimitusjohtaja, Creatic Oy

Puh: 0407166239

Email: janne@creatic.fi

Lue lisää täältä: https://www.creatic.fi

Verkostoidu: https://www.linkedin.com/in/janneikola/

 

 

 

2 Replies to “Vieraskynä: Janne Ikola (Creatic Oy)”

  1. Tämä oli tosi hyödyllinen ja mielenkiintoinen teksti, kiitos! Pitää ehdottomasti tallentaa tämä, jotta tähän voi palata myöhemmin vielä uudelleen. Vaikka näistä useampikin kohta oli jo entuudestaan tuttu (myös uusia pointteja tuli), on hyvä virkistää muistia ja tekemistä näiden kautta aina välillä. 🙂

    Tykkää

    1. Hei Krista. Kiitos kommentista. Todellakin, välillä on hyvä virkistää muistia. 🙂 Mukava kuulla myös, että tämä oli hyödyllinen blogiteksti.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s